Des de finals dels curs passat l’Assemblea de Doctorandxs Diagonal ens vam proposar de renovar (renovar-se o morir! potser en aquest cas és cert) l’Escola de Doctorat de la UB = l’EDUB.
Tal i com vam explicar fa temps un mail a la llista de correu de doctorands, la història en breu del que passa és que aquesta escola, creada fa pocs anys com a entitat per tractar i discutir les reglamentacions, problemàtiques i detalls d’aquesta la nostra humil i esforçada vida de doctorands de la UB, presenta una sèrie de deficiències precisament en quant a la nostra representativitat. En resum, podriem dir que l’òrgan a on més fàcil hauria de ser que s’hi sentís la nostra veu… doncs no acaba de ser així per la manera com està organitzat, i ho hem de millorar.
És a dir, l’EDUB es va crear, se li va aprovar un reglament de funcionament, va substituïr i eliminar la comissió de doctorat delegada del claustre de la UB (per tant es va convertir de facto en l’entitat màxima general en termes de doctorat a la UB, i no n’hi ha cap més a part dels programes de doctorat en sí) però resulta que:
– 1. Probablement el 90% dels doctorands no en sap res i potser ni sap que existeix.
– 2. Els representants claustrals que automàticament teníem dins de la comissió de doctorat… han desaparegut amb la comissió! Tampoc no s’han assimilat a l’EDUB…
– 3. En canvi s’hi han creat representants dels doctorands escollits per una altra via (un representant per cada programa de doctorat), però té certes “deficiències de funcionament democràtiques” des que es va crear. És a dir, per sortir del pas es va fer de manera “poc democràtica” en general, l’elecció dels nostres representants, cosa que s’entén perfectament per la situació en aquell moment… però clar no pot seguir així, i menys quan cada cop més representants acaben la tesi i no se n’hi posen de nous.
– 4. Degut als anteriors problemes, la feina útil i discussió que s’hi fa des d’allà ve a ser realment poca. Els nostres representants actuals la majoria es van desmotivar fa temps per falta de projectes que tinguessin realment un efecte positiu sobre la vida del doctorand a part de la “gestió” en sí, i votar sí o no a propostes d’origen extern a els doctorands.
I segur que hi ha més problemes, però es tracta de solucionar-los. Per primera vegada des de la creació de l’EDUB, els i les representants de doctorands al claustre i els de l’EDUB ens vam poguer conèixer. Tots hi vam estar d’acord en què hem de crear / millorar el reglament per representar-nos, i els alts responsables de l’EDUB s’hi han mostrat oberts a què els hi fem una proposta integral de renovació de la part de representació dels doctorands.
L’assemblea del passat 8 de juny va ser un tret de sortida per la discussió general del cas, que intentarem que sigui el més democràtica possible.
Com a resum del que s’hi va parlar / acordar tenim el següent:
– B. Cal que es publiqui una llista a la web d’ EDUB amb: Nom del programa de doctorat – Nom del coordinador/a – Nom del/la representant. S’ha de visibilitzar l’existència de tot plegat.
– C. Cal que els claustrals estiguin presents en el nou comitè de direcció. Hem cregut que una representativitat de 2 claustrals seria la bona.
– D. Proposarem que les primeres eleccions es duguin a terme al novembre/desembre (després de la matrícula de l’octubre). Al cap de dues setmanes voldrem una llista amb totes les persones escollides i d’aquí en sortirà el nou comitè de direcció.
– E. Cal que l’Escola disposi de l’adreça de totes les persones matriculades en un doctorat. Aquestes adreces haurien de ser les que els alumnes donen a l’hora de fer la matrícula, per evitar l’ús de, per exemple, alumnes.ub.edu, que molta gent no fa servir. Així, quan vulguem fer difusió, enviarem els correus allà i des d’allà es difondrà. A més, cal que tinguin una llista actualitzada de coordinadors/es i representants.
Anirem informant per aquest bloc de les següents assemblees, discussions, avenços.
Ànims a tots amb les respectives tesis.